De superkracht van veenbessen!

 


Ongeveer een op de twintig vrouwen kampt minstens drie keer per jaar met een blaasontsteking. Met het ouder worden, stijgt de kans op deze vervelende kwaal. Veenbessensap kan een blaasontsteking weliswaar niet genezen, daarvoor zal je arts je wellicht een antibioticakuur voorschrijven. Maar veenbessen hebben wel een preventieve werking. Zo zou het sap ervoor zorgen dat de E. colibacterie (de boosdoener bij de meeste blaasontstekingen) zich moeilijker aan de blaaswand kan hechten, waardoor de kans op ontsteking afneemt.


Ons lichaam wordt voortdurend op de proef gesteld door de inwerking van interne (ontsteking, sport...) en externe factoren (sigarettenrook, UV-straling, luchtvervuiling...). Die factoren zorgen voor het ontstaan van vrije radicalen, die zich maar al te graag aan onze lichaamscellen hechten en zo de werking ervan verstoren. Dit proces wordt ook weleens oxidatie genoemd. Gelukkig is ons lichaam uitgerust met een mechanisme om deze schadelijke indringers te bestrijden, maar het kan daar altijd extra hulp bij gebruiken. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten spelen daarbij een belangrijke rol. Ook hier hebben veenbessen een grote troef in handen: ze bevatten een pak meer antioxidanten dan andere populaire fruitsoorten.

Hou hart- en bloedvaten gezond
Van rode wijn is al langer geweten dat één glaasje per dag een positief effect op je hart- en bloedvaten heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat veenbessensap gelijkaardige voordelen biedt. Zo zou het drinken van één (groot) glas veenbessensap (250 ml) de productie van het vasculaire hormoon ET-1 afremmen en daardoor aderverkalking tegengaan. Het drankje komt ook je cholesterol ten goede en zou het HDL-gehalte in het bloed (de goede cholesterol) verhogen. Veenbessensap zorgt niet voor een vermindering van de hoeveelheid slechte cholesterol (LDL) in je bloed, maar helpt wel om oxidatie ervan tegen te gaan, wat de algemene gezondheid van je bloedvaten dan weer ten goede komt.

let wel, eet je veenbessen sap zonder suiker toe te voegen


 |